barbara's bobilblogg

bobilblogg

mannen i mitt liv, bikkja og jeg skal på 3 ukers bobiltur... for å overleve tenkte jeg å skrive litt om det (skriving kan jo være terapi...) Turen starter i morgen...

På veien sørover...

bobilPosted by barbara gåskjenn Thu, August 25, 2011 22:02:44

Vi har akkurat ankommet Ålesund!har syklet en liten kveldstur inn til byen og det har gitt mersmak!etter flere dager «vill-camp» var det deilig å komme på en campingplass, kobler seg på strøm og nett...Etter Henningsvær, med en bra middag på «klatre – kaffen» , var vi innom Stamsund. Den gamle «doktorboligen» var bygget om og soverommet vårt har blidt kontoret til hjemmesykepleien! Også barnerommene til Fredrik og etterhvert Cornelia har blidt kontorer...

Wæreierboligen som Røkke overtok etter familie Johansen var uforandret men velholdt. «Nykommeren» nede ved kaia, like ved anløp til hurtigruta var Galleri 2. Her traff vi maleren Scott, som virkelig har satt sine spor i Lofoten og ellers i verden! Se www.galleri2.no - det er verd et besøk!

Før vi reiste til Moskenes for å ta båten til Bodø tok vi turen Laukvik på Austvågøy. Her har vi aldri vært tidligere, men en spesialpedagog fra Arendal, som jeg har jobbet en del samen for en del år tilbake har flyttet dit og jeg fikk lyst å besøke henne. Dette ble et uforglemmelig møte! Plutselig satt vi rundt kaffebordet med flere «utvandre»kvinner som jeg kjente og har jobbet sammen tidligere. De har laget kursenter og pensjonat, de har hentet frem krefter i seg selv og deler det raust med andre...også med oss!

se www.vivalofoten.no og http://www.karisenteret.no Det kommer forøvrig en reportasje om det på TV2 i løp av høsten!

Å komme til Bodø med båt midt på natten var utrolig fint! Det var varmt og gatene var fullt av folk ...reneste sudenstemningen!

På veien over saltfjellet stoppet vi og hadde noen av de fineste fjellturen jeg noen gang har opplevd.

Sol, litt regn, flere regnbuer samtidig, villrein, rype og lemmen...Bikkja reverte utrolig bra og det var artig å se som han tilpasset seg dette åpne terrenget etter flere dager i nok så tett skog!Og fugler fant han og lemen også!!

Liker å reise med bobil! Deilig å slippe sur kafeteriakaffe, finne bra overnattingsplasser og ikke minst komme seg ut i terrenget hver dag! Det gir mulighet å virkelig oppleve landskapet og ikke bare betrakte det! Det synes bikkja også...

• Comments(0)//bobil.bgmedia.no/#post7

I dag har det «skjært» seg litt!

bobilPosted by barbara gåskjenn Fri, August 19, 2011 03:15:29

I dag har det «skjært» seg litt! Vi forlot vennene våre i dag og begynte å sette kurs mot Henningsvær. Surret litt rundt i Leknes, små handlet litt, reiste videre langt inn i et avsidesliggende dal til en gårdsbutikk – geitlukt og geitost i alle fasonger – prøvesmakte og kjøpte...På veien videre sa jeg nå måte vi snart finne litt»rypeskog» for både bikkja og jeg trengte det! Vi fortsatt ferden mot Henningsvær... skogs-kledde fjellsider forvandlet seg til til nakne klatrervegger og på den andre siden av veien var sjøen! Det begynte å regne. Plutselig var vi i Henningsvær, mannen i mitt liv stoppet bilen på en diger parkeringsplass, mellom 2 enorme tyske turistbusser og forkynte: nå var vi midt i «smørøyet» !! Da klikket det for meg! Jeg tok fatt i sko, bikkja og regnjakka og forsvant ut av bilen! Løp over brua ut av Henningsvær, gjennom et fiskemottak og ut på en halvøy, med noen trer og massevis av tyttebær og gjess – så både bikkja og jeg blir glade! Mannen i midt liv lå og sov når jeg kom tilbake etter et par timer... Henningsvær og diverse galleribesøk utsettes til i morgen...

• Comments(1)//bobil.bgmedia.no/#post6

Solnedgang i Eggum

bobilPosted by barbara gåskjenn Fri, August 19, 2011 03:04:16

Solnedgang i Eggum og nattpiknikk...og et hode som står på hode når du går rundt...

• Comments(0)//bobil.bgmedia.no/#post5

Bildene for tale for seg selv...

bobilPosted by barbara gåskjenn Thu, August 18, 2011 10:48:11

Nå har vi allrede vært 2 dager i Lofoten! Vi har jo jobbet her ( Gravdal og Stamsund) for mange år tilbake. Fredrik (eldstemann ) blir døpt her og Cornelia har både blidt født og døpt) her. Vi har troffet gamle, gode venner, trokket opp kjennte stier...

Jeg husker ikke detailjene fra så mange år tilbake, men kjenner at både landskap og folk er godt forankret i sjela mi!Bildene for tale for seg selv...

• Comments(0)//bobil.bgmedia.no/#post4

Siste stopp før vi tar båten videre til Lofoten.

bobilPosted by barbara gåskjenn Tue, August 16, 2011 01:57:14

Søndag fikk alle bryllupsgjesten anledning å delta på en utrolig fin rundvisning i Steigen, som også er brudens hjemsted. Mye interessant historie... og en uforglemmelig lunsjstopp med både mat og kaffe tilberedt på bål!

Derfra gikk vær bobilferd videre til Hamarøy! Harald er blidt ekspert å finne de utroligste overnattingsplasser. Vi kom oss helt opp på fjellet, gikk på myk mose, fant litt multer, 3 rypekull...

og tatt morgenbade i et lite ferskvann.

Nå står Hamsunsenter for tur og så går båten videre til Svolvær!!!

Bobil er bare topp . Det synes bikkja også som boltrer seg i nordnorsk natur...(både tang og fjell ...)

• Comments(0)//bobil.bgmedia.no/#post3

bryllupet vi var invitert til

bobilPosted by barbara gåskjenn Tue, August 16, 2011 01:06:58

Lørdag 13 . august

Bryllupet vi var invitert til startet på hytta av brudeparet! En utrolig vakkert seremoni under åpen himmel og de mest fantastiske værforhold. Festen med mellom 70 og 80 gjester ble avhold på grendehuset og varte til langt på natta! Både vielsen og talene gjorde sterk inntrykk og var preget av at 2 voksne mennesker med hver sin historie, med hver sine barn og barnebarn har besluttet å leve resten av livet sammen! En fantastisk og uforglemmelig dag!

• Comments(0)//bobil.bgmedia.no/#post2

etter noen dager og noen overnattinger...

bobilPosted by barbara gåskjenn Fri, August 12, 2011 11:01:47

torsdag 11-august

nå er vi i Rognan, Saltdal og vi har krysset polarsirkelen. Det har vært noen utrolige dager! Vi valgte å kjøre Østerdalen på veien nordover for å stikke innom Ingrid og Anniken på prestegården i Rena!Presten og fruen trives – godt å se!og takk for kaffen! På veien videre vekslet vi mellom å bo på campingplasser og «villmarks-parkering». Vi var jo litt redd at bobillivet ville blir for stillesittende (gamle knokler og aktiv bikkje har ikke godt av det...) Men denne bekymringen var helt unødvendig. Vi løp, syklet, gikk turer, ruslet rundt...så det å sitte i bilen og kjører videre var bare en fornøyelse!Røros oppholde kommer jeg ikke til å glemme. Vi overnattet langt inne i skogen og bikkja og jeg tok oss en lang morgentur. (de få dagene av båndtvang som var igjen valgte jeg å glemme...) Det var utrolig å se hvor rask, effektiv og elegant denne store hunden beveget seg nesten lydløs igjennom skogen og han hold kontakt!!!!hele tiden – uten ord og uten fløyte – det liker jeg! Måte bare bruke en ski-trasse for å komme helt opp på fjellet for å se om søke hans tilpasset seg! Og det gjorde det!!!Radiusen til begge sidene økte betraktelig og samtidig holdt han kontakt!!Blir så glad - gleder meg til jaktstart! Dette skal blir gøy i år med eget terreng i tillegg! Yippie! På «byturen» igjennom Røros hovedgata var det flere som komenterte at Lukas var den peneste Gordonsetter Setteren de hadde sett... eieren av en kaffe tilbud oss innendørsplass med bikkja!for det var litt surt ute! Røros har nok fått en spesiell plass i hjerte mitt!!hehe

Namskogen er også uforglemmelig- uendelig skogsveier som innby til uendelig sykling....konkurranse oss 3 imellom-bikkja vant...

Skifting av naturen og arkitekturen fra Trondheim og videre over saltfjellet kan ikke beskrives, men må oppleves!Ekteskapet blomster fremdeles...felles minner dukker opp...det gjør godt! Manne i mitt liv begynte så smått å planlegge finnmarkstur til neste år...men først må vi komme oss til Lofoten nå!

• Comments(2)//bobil.bgmedia.no/#post1

ferden nordover

bobilPosted by barbara gåskjenn Thu, August 11, 2011 02:01:53

Isteden for å starte tidlig mandags morgen, kom vi ikke avgårde før midt på dagen. Isteden for å pakke bobilen ferdig hjemme skulle all bagasje for 3 uker (klær til hver anledning...og ditto sko), bikkje-mat og 2 sykler lastes i Caravellen for så overflyttes til bo-bilen vi har leiet, for å slippe å kjøre frem og tilbake. For så vidt greit nok, men noen kilometer før overtagelsen fant mannen i mitt liv ut at det kanskje ikke var så lurt å møte bo-bileieren sammen med bikkja vår, siden han ikke hadde avtalt noe om kjæledyr. Så i passende avstand ved et galleri noen kilometer unna blir bikkja og jeg satt av på landevei for så å blir plukket opp igjen etter bil bytte! Det gikk en time og det gikk 2 timer...galleriet var stengt...begynnte å gjøre meg en del tanker...men vi blir hentet til slutt!